אתם מורים במערכת החינוך, או באוניברסיטה? אולי דווקא סטודנטים או תלמידי תיכון, בכל מקרה, את האיסור על ניצול יחסי מרות בלימודים אתם אמורים להכיר. מערכת יחסים שאינה שוויונית, אינה מאפשרת קשר רומנטי. מה זה אומר יחסי מרות בלימודים? מה הגדרה לכך? מה עושים כשזומנתי לחקירה באזהרה בקשר לעבירה כזו? ומי עורך הדין שאיתו כדאי להתייעץ? כל הפרטים במאמר הבא.
יחסי מרות בחוק
יחסי מרות מוזכרים בחוק העונשין. החוק קובע, כי האיסור על קיום יחסים כשיש יחסי מרות, מהווה נסיבה מחמירה. מה זה אומר שזו נסיבה מחמירה? שהעונש כנראה יהיה חמור יותר. ישנה עבירה עיקרית, למשל, איסור על מעשה מגונה, אף אם מדובר ביחסי מרות, כלומר, ישנם פערי כוחות, והקשר אינו שוויוני מלכתחילה העונש הופך להיות חמור יותר, בהרבה.
לדוגמא, בסעיף 199 לחוק העונשין, עבירת ה"סרסור", כשמדובר בסרסור בקשר שיש בו יחסי מרות מסיבה כלשהי, העונש עומד על שבע שנים. כך גם בסעיף 203 לחוק העונשין, איסור עיסוק בזנות, שם יחסי מרות גורמים לעונש המקסימלי לעמוד על 10 שנים. או למשל, עבירה כמו בעילה אסורה בהסכמה, בסעיף 346 לחוק העונשין, שכוללת גם היא נסיבה של יחסי מרות.
מה זה בכלל יחסי מרות?
כשמדברים על יחסי מרות, הכוונה ליחסים שמלכתחילה לא שוויוניים. כלומר, ישנו צד חלש במובהק, וצד חזק במובהק. דוגמאות כאלה אפשר למצוא במגוון תחומים, אם זה מעסיק ועובדת, או מנהל ופקידה במחלקה שלו. אם זה פסיכולוג ומטופלת, אם זה סוהר ואסירה, וכמובן, במקרה של יחסי מרות בלימודים, כלומר בין מרצה לתלמיד, או מורה ותלמידה.
כל עוד ההיררכיה והיחסים הם מקצועיים ולימודיים, אין בעיה. ברגע שבעל הכוח, מנצל את סמכותו למטרה שאינה כשרה, כמו למשל, מגע מיני, אנחנו עוברים לדבר על מישהו אחר לגמרי, פלילי, ניצול יחסי מרות.
ניצול יחסי מרות בלימודים
במקרים רבות עולה השאלה למה בכלל קיים מושג של ניצול יחסי מרות בלימודים? ומה קורה אם הסטודנטית הסכימה, ואולי אף רצתה את הקשר עם המרצה? ההסבר לכך שאין כמעט משמעות להסכמה הוא בכך שהסטודנטית תלויה במרצה, אם זה לצורך קבלת ציון טוב בהווה, ואם זה עבור המלצות ועזרה בעתיד.
בסיטואציה כזו, המשקל שניתן להסכמה שלה, מאוד קטן, משום שאי אפשר לדעת שההסכמה היא אכן הסכמה אמתית, ולא מהפה ולחוץ. נציין שניצול יחסי מרות בלימודים, בבית ספר למשל, חמור עוד יותר, משום שפעמים רבות מדובר בהסכמה של קטינים, שבכלל יש ספק רב לגבי מידת הרלוונטיות שלה.
עוד משהו לגבי ניצול יחסי מרות – כשיש הסכמה
בנוגע לצורך באיתות או התנגדות של המוטרד לטענת ניצול יחסי מרות, קובע החוק למניעת הטרדה מינית, בסעיף 3א(ג)(ג) שגם אם לא הראה למטריד שאינו מעוניין בהצעות, עדיין זה נחשב כהטרדה מינית, בשל יחסי המרות. כלומר, הצעה או התייחסות, ל"עובד במסגרת יחסי עבודה, ולאדם בשירות במסגרת שירות – תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות". לפי זה, הסכמה היא מונח בעייתי כשיש יחסי מרות בתמונה.
ייצוג משפטי מקצועי ודיסקרטי | לצידך גם בשעות הקשות ביותר
הפסיקה בעניין ההסכמה
השופטת בייניש, כבר קבעה בעש"מ 1599/03 פלונית נ' אלמוני כי "קיומם של יחסי מרות בין המטריד למוטרד וניצולם על-ידי המטריד מקימים הנחה שלפיה המוטרד לא נתן הסכמה מלאה וחופשית להתנהגותו של המטריד גם בלי ש"הראה" את אי-הסכמתו להתנהגות זו ".
אחריות מקום הלימודים
כשמדברים על ניצול יחסי מרות בלימודים, חייבים להתייחס גם לאחריות שיש על המוסד החינוכי עצמו, גם מבינת מניעת יחסים כאלה, וגם האחריות להתמודדות עם אירוע כזה, אחרי שמתרחש. על המוסד החינוכי למנות אדם אחראי מטעמו שיהיה אחראי על כל תחום ההטרדות המיניות, אותו אדם, יקבל תלונות, ויהיה אחראי על בירורן.
בנוסף, הוא ייתן הדרכה וייעוץ לתלמידים ומרצים שנקלעו לסיטואציות בעייתיות. בנוסף, על המוסד החינוכי לכתוב תקנון למניעת הטרדה מינית, ולהנגיש אותו לכל באי המוסד, תלמידים ומרצים. כל זה, כמובן לפי חוק, ואי ביצוע צעדים אלה מהווה הפרה של החוק.
ההתמודדות של נפגעת
כמו כל הטרדה מינית, ביכולתה של הנפגעת לפנות למשטרה ולהגיש תלונה. בנוסף, עומדת לה האופציה לתבוע את המנצל בתביעה אזרחית, כמו גם את המוסד החינוכי עצמו. בסוף, מדובר בהליך מורכב וקשה, עבור כל הצדדים, ויש לשקול כמובן את המשמעויות של כל צעד בו.
מה יכול לעשות בעל המרות?
השופטים מעבירים את האחריות לצד החזק בסיפור, לבעלי המרות, וכך כתבה השופטת ורדה וירט לבנה בע"ע 274/06 פלונית נ' אלמוני : "הדין הפלילי כמו גם האזרחי מבקשים להנהיג נורמות ראויות, לפיהן בעלי מרות ידעו, כי מוטלת עליהם אחריות כלפי הכפופים להם. אחריות זו איננה מתמצית בדל"ת אמותיה של העבודה, השירות הצבאי, הלימודים או הטיפול הרפואי.
היא באה ליצור מקום עבודה מוגן למי שכפופים למרותו של בעל המרות, ומחייבת מידה מחמירה של זהירות. אחריות זו תחייב את בעל המרות, המעוניין בפיתוח קשר עם מי שכפוף לו, לעמוד בחובת גילוי נאות, ולדווח על כך לממונים."
מבחני מידת הניצול
הפסיקה והחוק קבעו מספר מבחנים, בעזרתם אפשר לבחון את מידת הניצול של יחסי המרות, בכל אירוע ואירוע בפני עצמו.
- יוזמה – אם הצד החזק יזם את הקשר, עולה חשד שמדובר בניצול יחסי מרות ואין הסכמה כלל.
- פער גילאים – במקרים של פער גילאים גדול במיוחד, החשד שמדובר בניצול גובר כמובן.
- יכולת השפעה רבה וממשית – אם מדובר במרצה וסטודנטית אצלו בקורס, בוודאי שיש לו השפעה רבה על עתידה, ולכן גם החשש לניצול גבוה.
בין אם הואשמת בעבירות ניצול יחסי מרות או שסבלת בעצמך מניצול – מומלץ לפנות מיד לעורך דין עבירות מין מנוסה.