logo
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

מה ההגדרה של אונס

אונס הוא מעשה חמור מאוד שמוגדר בישראל כעבירה פלילית. סעיף 345 בחוק העונשין מגדיר מספר מצבים שנחשבים אונס, או לפי לשון החוק ל"אינוס". אדם שעובר עבירות אינוס צפוי לקבל ענישה משמעותית. בית המשפט יכול להחליט על עונשי מאסר עד ל-20 שנים ובנוסף לפסוק פיצויים כספיים, שמי שביצע את העבירה יצטרך לשלם לאישה שפגע בה. אבל מה ההגדרה של אונס?

בגלל המורכבות של הנושא, לפעמים לקרוא את חוק לא מספיק בשביל להבין את המשמעות של הדברים בצורה מעמיקה ונכונה. אם אתם מעורבים בעבירות אונס, כדאי לכם להמשיך ולקרוא את המאמר שלפניכם. במאמר אני אסביר מה ההגדרה של אונס, מה נחשב לאונס, באיזה נסיבות העבירה נחשבת לחמורה יותר ומה העונשים שצפויים למי שעבר על החוק.

 

הגדרה אונס

עבירות האינוס מוגדרות בחוק העונשין כמצב שבו אדם בועל איש שלא בהסכמתה החופשית. כלומר, במילים פשוטות יותר, אדם שמקיים יחסי מין עם אישה בניגוד לרצונה, בלי שהיא הסכימה, עובר על עבירת האינוס. ההגדרה בחוק לא מוגבלת רק ליחסי מין. אינוס יכול להתקיים גם כאשר גבר מחדיר איבר כלשהו או חפץ לתוך איבר מין של אישה ללא הסכמה.

הסכמה חופשית

ההבדל בין יחסי מין שאינם נחשבים לאינוס לבין כאלה שכן הוא עניין ההסכמה. במצב שבו אין הסמכה חופשית, יחסי המין יוגדרו כאונס. בעבר החוק שקשור בעבירות אונס קבע שרק מקרים בהם הופעל כוח על אישה לשם קיום יחסי מין ייחשבו לאסורים. לפני מספר שנים הוספו המילים הסכמה חופשים לסעיף, ומדובר בשינוי משמעותי. היום גם במקרה שבו אישה לא התנגדה או נאבקה יכול להיחשב כאונס.

החוק מכיר בחשיבות של הסכמה לקיום יחסי מין, ובכך ישנה הבנה למקרים בהם אישה לא מסוגלת להתנגד כי היא קופאת או חוששת, אך בכל זאת היא אינה מעוניינת לקיים יחסי מין. כמובן שמקרים אלו יכולים להיות יותר קשים להוכחה, אך הם חמורים לא פחות ממקרים בהם אישה מתנגדת בצורה אקטיבית וגלויה ליחסי המין.

מקרים שיחשבו אונס גם אם נעשו בהסכמה

בסעיף 345 ניתן למצוא מספר מקרים שבהם למרות שהאישה הסכימה לקיים יחסי מין, אלו ייחשבו לאונס. למשל, מקרים בהם אדם מקיים יחסי מין עם קטינה שגילה קטן מ-14 שנים. גם אם הקטינה מסכימה לקיים מגע מיני, החוק לא רואה אותה כמישהי שיכולה להבין באמת את המשמעות של המעשה ואת ההשלכות שיכולות להיגרם בעקבותיו. לכן, ההסכמה של קטינה לא תיחשב להסכמה חופשית.

מקרה נוסף הוא אונס במרמה. הכוונה היא למקרים שבהם מקיימים יחסי מין בהסכמה, אבל האישה הסכימה לכך בגלל שרימו אותה. מרמה יכולה להיות קשורה לפרטים לא נכונים שקשורים גם לזהות של האדם וגם למהות של המעשים. דוגמה לכך היא מקרים שבהם רופא מציג אקט מיני כחלק מטיפול רפואי. האישה מסכימה לטיפול הרפואי, ובפועל היא מקיימת יחסי מין מבלי שהסכימה לכך.

מקרים נוספים קשורים בניצול אישה שנמצאת בחוסר הכרה, אישה שנמצאת תחת השפעת סמים או אלכוהול ולא יכולה לתת הסכמה אמיתית. כמו כן, מצבים שבהם אדם מנצל לקות שכלית או נפשית של אישה יכולים להיחשב כאינוס.

 

אונס הגדרה

כפי שהסברתי, אונס מוגדר כיחסי מין שמתקיימים ללא הסכמה חופשית ואמיתית של אישה. המעשה נחשב לחמור מאוד, ומי שיעבור אותו ייחשב לאנס וצפוי לקבל עונשים כבדים. במקרים מסוימים מדובר בענישה שיכולה להגיע עד ל-16 שנות מאסר, ובנוסף אליה יכולים להיפסק פיצויים כספיים. במקרים אחרים, שלפי החוק מוגדרים כנסיבות מחמירות, עונשי המאסר יכולים להגיע גם ל-20 שנים.

אונס בנסיבות מחמירות

החוק מגדיר חמישה מצבים שבהם אם אדם מבצע אונס הוא צפוי לעונשי מאסר ארוכים יותר. אלה נסיבות חמורות יותר.

המצבים שבהם החוק מחמיר את הענישה על אינוס:

  1. אם אדם אונס קטינה מתחת לגיל 16.
  2. אם אדם אונס אישה ומאיים עליה בנשק חם או קר.
  3. אם האונס גורם לפגיעה נפשית, גופנית או להריון.
  4. אם התוקף מתעלל באיזה בזמן האונס, או לפני האונס או לאחריו.
  5. אם התוקף אונס אישה ועוד אדם או מספר אנשים שותפים למעשה, או נוכחים בזמן המעשה.

 

מה נחשב אונס?

כל מקרה של יחסי מין שלא בהסכמה מלאה וחופשית יכולים להיחשב לאונס. רמאות ושקרים שמובילים לבסוף להסכמה יחשבו כהעדר הסכמה, ניצול של אישה שלא יכולה להסכים באופן מלא בגלל השפעת חומרים כמו סמים או אלכוהול גם יחשב כהעדר הסכמה. קיום יחסי מין עם קטינה, קיום יחסי מין תוך איומים וכן הלאה. בנוסף לעונשים הכבדים שבית המשפט יכול לפסוק, מי שמבצע אונס יתמודד עם המשמעות החברתית של להיות אנס.

היום יש מודעות גבוהה לכך שעבירות מין יכולות להתקיים גם בגברים. עם זאת, סעיפי האינוס מתייחסים לקיום יחסי מין עם אישה, כמו שהוסבר להחדרת איברים או חפצים לאיבר מינה של אישה. תקיפה מיני של גבר יכולה להיחשב מבחינה משפטית כמעשה סדום או מעשים מגונים, כתלות במעשה עצמו. עבירות אלו חמורות מאוד גם כן, ומי שעובר אותן צפוי גם לעונשי מאסר כבדים או לתשלומי פיצויים גבוהים, בהליך הפלילי והאזרחי בהתאמה.

הליך פלילי ואזרחי

עבירות האינוס הן חלק מהדין הפלילי. אם נפגעת ואת מגישה תלונה במשטרה, המשטרה תחליט אם להמשיך לחקור ובהתאם למה שימצאו הפרקליטות תחליט האם להגיש תביעה פלילית. כמו שכבר הסברתי במאמר זה, במסגרת הליך פלילי ניתן לפסוק עונשי מאסר ארוכים. בנוסף, השופט יכול להוסיף עונשים כספיים אותם הפוגע משלם למי שנפגעה.

נתיב נוסף אליו את יכולה לפנות אם נפגעת הוא הגשת תביעה אזרחית. במסגרת הליך אזרחי ניתן לפסוק פיצויים כספיים, שיכולים להגיע לסכומים מאוד גדולים. הפגיעה בגוף ובנפש לא תרפא מהפיצוי הכספי, אבל הוא יכול לעזור לך לפנות לטיפול שיעזור בשיקום וחזרה לחיים שלפני הפגיעה, עד כמה שניתן.

ההליך האזרחי הוא הליך נזיקי. המשמעות היא שאם את תובעת אדם שפגע בך, את צריכה להוכיח נזק. לתביעה בדרך כלל צריך להוסיף את כל הראיות הרלוונטיות, כולל חוות דעת של אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים או רופאים. הפיצוי שבית המשפט יפסוק תואם לגובה הנזק, כך שאם בית המשפט יראה שנגרם לך נזק גדול יותר הפיצוי שתקבלי יהיה גדול יותר.

 

ייצוג משפטי בעבירות אינוס

ייצוג משפטי על ידי עורך דין בהליכים משפטיים שקשורים לעבירות אונס יכול לעזור לכם במיצוי זכויותיכם. אם נפגעת ואת מעוניינת להגיש תביעה אזרחית או לקבל ייעוץ מקצועי על מה כדאי לך לעשות, וגם אם אתה או את מואשמים בפגיעה במישהי, ייצוג נכון יכול לעזור לכם לקבל את הצדק שמגיע לכם.

אם נפגעתם או שאתם מעורבים בדרך כלשהי בתיקי אונס, אנחנו מזמינם אותכם לפנות למשרד עו"ד אלעד שאול. הפניה שלכם תטופל במקצועיות רבה על ידי עורכי דין מובילים בתחום, שמכירים את המערכת מבפנים מבחוץ. כלל עורכי הדין במשרד שלנו הם בוגרי הפרקליטות ויחידות משפט שונות שקשורות בנושא.

מה ההגדרה של אונס

מאמרים נוספים בנושאי עבירות מין
הגשת תביעה על אונס

עבירות האינוס הן מספר עבירות מין חמורות מאוד. העבירות נמצאות בחוק העונשין, בסעיף 345, שמפרט מצבים שונים שמוגדים כאינוס. מי שעובר על עבירות אלה, ייחשב

אינוס במרמה

עבירות אינוס הן קבוצת עבירות מין חמורות לפי סעיף 345 לחוק העונשין. אדם שמבצע עבירות אינוס צפוי לעונשי מאסר כבדים מאוד במסגרת הליך פלילי ולתשלומי

עורך דין פדופיליה

פדופיליה הינה הפרעה פסיכיאטרית מאובחנת של משיכה לילדים שטרם הגיעו לבגרות מינית. עצם הפדופיליה אינה עבירה, כמובן. אולם כאשר אדם הסובל מפדופיליה פוגע מינית בילדים,

עורך דין תקיפה מינית

אירועי תקיפה מינית הם אירועים מצערים וכואבים. כאשר קורים אירועים שכאלו, מתעוררות שאלות משפטיות רבות ולא אחת בכלל לא ברור איך צריך להגיב לאירועים אלו

עורך דין אונס

תיקי אונס הם מהתיקים הקשים והמורכבים ביותר בעולם עבירות המין. התשובות לשאלות כמו מה נחשב לאונס ומה לא, מתי הסכמה היא הסכמה חופשית והאם טענת

Picture of עורך דין אלעד שאול
עורך דין אלעד שאול
עורך דין אלעד שאול שותף מייסד במשרד עורכי דין אלעד שאול ושות', ונחשב אחד מעורכי הדין הפליליים המובילים בישראל בתחומי עבירות מין ומשפט פלילי. בוגר LL.B במשפטים מהפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים. יוצא פרקליטות מחוז תל-אביב, במסגרת עבודתו בפרקליטות טיפל בתיקים רבים של עבירות מין, הגיש כתבי אישום נגד חשודים בעבירות מין וייצג את מדינת ישראל כתובע בבית המשפט נגד עברייני מין. כיום עורך דין אלעד שאול וצוות עורכי הדין במשרד, מייצגים חשודים ונאשמים בעבירות מין ואף מתלוננות, מתלוננים וקורבנות עבירה. עו"ד שאול הוא מחלוצי עורכי הדין בתחום הסייבר-פלילי בישראל ונחשב לאחד המומחים הבולטים בתחום, בדגש על עבירות מין ברשת האינטרנט, סחיטה מינית ברשת והטרדה מינית באינטרנט. לתיאום פגישה או לשיחה ראשונית, השאירו פרטים או חייגו.
עו"ד עבירות מין אלעד שאול ברשתות החברתיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader
דילוג לתוכן