logo
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

הגשת תביעה על אונס

עבירות האינוס הן מספר עבירות מין חמורות מאוד. העבירות נמצאות בחוק העונשין, בסעיף 345, שמפרט מצבים שונים שמוגדים כאינוס. מי שעובר על עבירות אלה, ייחשב כאנס והוא צפוי לעונשים כבדים מאוד, הן במסגרת ההליך הפלילי והן במסגרת ההליך האזרחי. בהליך הפלילי יתכנו עונשי מאסר של עד 16 שנים, ובנסיבות מחמירות עד 20 שנים. כמו כן, בית המשפט יכול להחליט שמי שעבר עבירה זו צריך לשלם פיצויים גבוהים לנפגעת. בהליך האזרחי, יכולה מי שנפגעה מעבירה לקבל פיצויים נוספים, אף גבוהים יותר.

מי שעברה אונס יכולה לפעול גם במישור האזרחי וגם במישור הפלילי בשביל למצות את זכויותיה ולקבל את הצדק לו היא ראויה. בשביל לפעול במישור הפלילי יש להגיש תלונה במשטרה, ובשביל להתחיל הליך אזרחי לאחר פגיעה כזו, יש להגיש תביעה אזרחית.

התהליכים האלו אינם פשוטים. קריאת החוק לבדו לא תמיד מספיקה בשביל להבין מה אתן יכולות לעשות במצב כזה. לכן, אני ממליץ לכן לקרוא את המאמר הבא, שיסביר כיצד ניתן לפעול לאחר שחווים פגיעה קשה כמו אונס. במאמר שלפניכן מוסבר איך אונס מוגדר בחוק, כיצד ניתן להגיש תביעה אזרחית, אילו פיצויים ניתן לקבל בהליך אזרחי ומה המשמעות של הגשת תלונה במשטרה.

 

עבירות האינוס בדין הישראלי – מה מוגדר כאונס?

כמו שאמרתי, עבירות האינוס מוגדרות בסעיף 345 לחוק העונשין. החוק קובע כי אדם שבועל אישה שלא בהסכמתה החופשית עבר על עבירה זו. במילים פשוטות, עבירות האינוס עוסקות במקרים שבהם אדם מקיים יחסי מין עם אישה מבלי שהיא הסכימה, בניגוד לרצונה. הדין קובע שהסכמה צריכה להינתן בצורה חופשית, ללא כל לחץ או איומים, ללא ניצול של האישה ובלי לרמות אותה.

החוק מגדיר מספר מקרים בהם למרות שהאישה נתנה את הסכמתה, יחסי המין ייחשבו כאינוס. ראשית, אינוס במרמה, כשאישה הסכימה לקיים יחסי מין בגלל מידע שקרי. למשל, כשרופא או מטפל מציג מעשה כחלק מהטיפול, אך בפועל מבצע יחסי מין. האישה לא הסכימה לקיים יחסי מין אלא הסכימה לקבל טיפול, ולכן הסכמתה לא תיחשב.

שנית, במצבים בהם אדם מקיים יחסי מין עם קטינה מתחת לגיל 14. בגלל גילה הצעיר הסכמתה לא תחשב כחופשית, והמעשה יוגדר כאונס. מקרים נוספים כוללים ניצול אישה מחוסרת הכרה או אישה שנמצאת תחת השפעת סמים או אלכוהול. בגלל מצבה, האישה לא יכולה להסכים באמת ובאופן חופשי. לבסוף, מקרים שבהם אדם מנצל אישה עם מחלת נפש או לקות שכלית ומקיים איתה יחסי מין יכולים להיחשב כאינוס. גם במצבים אלו לא תיחשב הסכמת האישה להסכמה חופשית.

 

האפשרויות המשפטיות של מי שנפגעה מעבירת אינוס

מי שעברה אונס יכולה לפעול במישורים משפטיים פליליים ואזרחיים בשביל למצות את זכויותיה. בשביל לפתוח בהליך פלילי, על הנפגעת לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה. בשביל לפתוח בהליך אזרחי כנגד הפוגע, על הנפגעת להגיש תביעה נזיקית. במסגרת ההליך האזרחי, מי שנפגעה יכולה לקבל פיצויים כספיים גבוהים מאוד.

ההליך הפלילי והאזרחי קשורים זה לזה. למשל, אם תחילה מוגשת תלונה במשטרה שמובילה להליך פלילי שבסופו נמצא שאכן הנאשם אנס, עובדה זו יכולה לעזור להוכחת הטענות בהליך האזרחי. עם זאת, ניתן גם להגיש תביעה אזרחית מבלי להגיש תלונה פלילית ולהפך. לכל אחד מההליכים יש יתרונות וחסרונות. אם עברת אונס, מומלץ לקרוא ולהבין מה הן האפשרויות שעומדות בפניך, ומה נכון ומתאים בשבילך.

 

הגשת תביעה על אונס – הליך אזרחי

הליך אזרחי שמתנהל בעקבות מקרה של אונס מוגדר כהליך נזיקי, והמטרה שלו היא לקבוע האם נגרם לנפגעת נזק ומה היקפו. את ההליך יוזמת מי שנפגעה, ועליה להגיש תביעה לבית המשפט. הגשת התביעה היא נקודת הפתיחה של ההליך האזרחי. נפגעת יכולה להגיש תביעה מסוג זה פעם אחת בלבד, וחשוב להתייעץ עם עורך דין בדבר העיתוי של הגשת התביעה.

לתביעה ניתן ואף רצוי להוסיף מסמכים נוספים שיכולים לעזור לנפגעת להוכיח את התביעה. לדוגמה, ניתן להוסיף גם חוות דעת של מומחים, פסיכולוג או רופא, שיכולים להעיד על מצבה של הנפגעת. בעת הגשת התביעה על הנפגעת לשלם אגרה לבית המשפט. סכום האגרה עומד על כמה מאות שקלים, והוא משתנה כתלות בבית המשפט שדן בתביעה.

פיצויים

המטרה של התביעה היא להוכיח שלנפגעת נגרם נזק כתוצאה מהמעשה שביצע האנס. בהליך נזיקי, תובעים לקבל פיצויים בגין עוולות, והעוולה המתאימה במקרה זה היא עוולת התקיפה. במהלך המשפט, הנפגעת תצטרך להוכיח שנגרם לה נזק. אין ספק שנזק שנגרם כתוצאה מאונס הוא קשה, והוכחתו בזמן הליך משפטי עשויה להיות לא פשוטה עבור הנפגעת. למרות זאת, חשוב לזכור שהוכחת הנזק קשורה באופן ישיר לגובה הפיצויים שעשויים להיפסק לטובת הנפגעת.

גם במסגרת הליך פלילי ניתן לפסוק פיצויים, אך בהליך האזרחי מדובר בפיצויים גבוהים יותר שיכולים להגיע גם עד לרבע מיליון שקלים. אומנם הפיצויים האלו לא ישנו את מה שקרה, הפגיעה הקשה שמי שנאנסה חוותה לא תשתנה. עם זאת, הפיצויים האלו יוכלו לעזור למי שנפגעה בשיקום, בטיפול ובחזרה לחיים.

הדרך שבה בית המשפט מחשב את הנזק ואת גובה הפיצוי משתנה ממקרה למקרה ותלויה במספר רב של קריטריונים. בין היתר יכול בית המשפט להתייחס לעלות הטיפולים שהנפגעת צריכה לעבור בעקבות התקיפה, לפגיעה ביכולת שלה לעבוד, בעוגמת הנפש שנגרמה לה ועוד.

התיישנות

המשמעות של התיישנות היא שלא ניתן להגיש תביעה על עוולה שנגרמה לך, מאחר שעבר זמן רב מאז הפגיעה. אין ספק שהפגיעה שנגרמת מאונס יכולה לגרום לקושי אצל הנפגעת ולחשש מהגשת תביעה, ולכן חשוב להכיר את הנושא ולדעת שלאחר מספר שנים לא ניתן יהיה להגיש תביעה בנושא. זמן ההתיישנות משתנה ממקרה למקרה. בין היתר, תקופת ההתיישנות תלויה גם בגיל הנפגעת והפוגע ובקשר בין הנפגעת לפוגע.

 

תלונה במשטרה – התחלת הליך פלילי

מי שנפגעה מאונס יכולה להגיש תלונה במשטרה. בהתאם לשיקול דעתה, תוכל המשטרה לפתוח בחקירה שכוללת שמיעת עדויות של עדים רלוונטיים. לאחר מכן תוכל המדינה באמצעות המשטרה או הפרקליטות להחליט להגיש כתב אישום. כתב האישום הוא התחלת ההליך הפלילי, ולאחריו יתקיימו דיונים שבסופם יכול להיפסק עונשי מאסר וכן עונשים כספיים.

 

ייצוג משפטי בעבירות אינוס

אם נפגעתם או שאתם מעורבים בתיקי אונס וצריכים עזרה, מומלץ ליצור קשר עם משרד עו"ד אלעד שאול. אני מבטיח שהפניה שלכם תטופל בצורה מקצועית, אנושית ודיסקרטית. כלל עורכי הדין במשרד שלנו בוגרי יחידות משפט מדיניות שקשורות בתחום, כולל הפרקליטות, והייעוץ והייצוג שתקבלו יהיה מהשורה הראשונה. אנחנו מכירים את המערכת מבפנים ומבחוץ ויודעים איך לעבור מולה בצורה הטובה ביותר.

ייצוג של עורך דין מקצועי שמתמחה בנושאים אלו ומכיר את ההליכים הפליליים והאזרחיים חשוב מאוד ויכול לעזור לך למצות את זכויותיך בדרך הטובה ביותר. מדובר בעבירות קשות, המעורב בעבירות אלו צפוי לעונשי מאסר ארוכים ולפיצויים כספיים גבוהים. אם אתם מתלבטים מה עליכם לעשות במצב זה, אנחנו מזמינים אותכם לפנות אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני דיסקרטי, ללא כל התחייבות.

הגשת תביעה על אונס

מאמרים נוספים בנושאי עבירות מין
מה ההגדרה של אונס

אונס הוא מעשה חמור מאוד שמוגדר בישראל כעבירה פלילית. סעיף 345 בחוק העונשין מגדיר מספר מצבים שנחשבים אונס, או לפי לשון החוק ל"אינוס". אדם שעובר

אינוס במרמה

עבירות אינוס הן קבוצת עבירות מין חמורות לפי סעיף 345 לחוק העונשין. אדם שמבצע עבירות אינוס צפוי לעונשי מאסר כבדים מאוד במסגרת הליך פלילי ולתשלומי

עורך דין פדופיליה

פדופיליה הינה הפרעה פסיכיאטרית מאובחנת של משיכה לילדים שטרם הגיעו לבגרות מינית. עצם הפדופיליה אינה עבירה, כמובן. אולם כאשר אדם הסובל מפדופיליה פוגע מינית בילדים,

עורך דין תקיפה מינית

אירועי תקיפה מינית הם אירועים מצערים וכואבים. כאשר קורים אירועים שכאלו, מתעוררות שאלות משפטיות רבות ולא אחת בכלל לא ברור איך צריך להגיב לאירועים אלו

עורך דין אונס

תיקי אונס הם מהתיקים הקשים והמורכבים ביותר בעולם עבירות המין. התשובות לשאלות כמו מה נחשב לאונס ומה לא, מתי הסכמה היא הסכמה חופשית והאם טענת

Picture of עורך דין אלעד שאול
עורך דין אלעד שאול
עורך דין אלעד שאול שותף מייסד במשרד עורכי דין אלעד שאול ושות', ונחשב אחד מעורכי הדין הפליליים המובילים בישראל בתחומי עבירות מין ומשפט פלילי. בוגר LL.B במשפטים מהפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים. יוצא פרקליטות מחוז תל-אביב, במסגרת עבודתו בפרקליטות טיפל בתיקים רבים של עבירות מין, הגיש כתבי אישום נגד חשודים בעבירות מין וייצג את מדינת ישראל כתובע בבית המשפט נגד עברייני מין. כיום עורך דין אלעד שאול וצוות עורכי הדין במשרד, מייצגים חשודים ונאשמים בעבירות מין ואף מתלוננות, מתלוננים וקורבנות עבירה. עו"ד שאול הוא מחלוצי עורכי הדין בתחום הסייבר-פלילי בישראל ונחשב לאחד המומחים הבולטים בתחום, בדגש על עבירות מין ברשת האינטרנט, סחיטה מינית ברשת והטרדה מינית באינטרנט. לתיאום פגישה או לשיחה ראשונית, השאירו פרטים או חייגו.
עו"ד עבירות מין אלעד שאול ברשתות החברתיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader
דילוג לתוכן